cara" memilih ubi kentang dengan betul :)

assalamualaikum :)

wah , akhir la blog ni dapat bernafas balik setelah aku logout dia dalam jangka masa yang lama . 

tadi setelah aku balik dari hospital , aku singgah rumah abah ida , tumpang tidur jap dalam 3o min . masuk kereta , duk jadi tunggul kat belakang sambil tolak barang" abah yang ade dekat atas tempat duduk blakang  smpai jatuh dan tidur macam princess ! waktu ni perasaan memngantuk tu lebih penting dari berborak . hehe

tadi aku masuk pasaraya TF dengan mak aku , tujuannya hanya 1 , iaitu mencari aiskrim untuk syahidi mengada di rumah . sambil tu beli la barang" dapur . melangkah masuk ja , aku buat muka mengantuk + mamai .

tapi sebelum masuk tu ade promoter U-mobile promote nak bagi sim dekat aku . aku takkan terpedaya . korang semua pun jangan terpedaya jugak sebab kadang" sim percuma yang diaorang bagi tu sim untuk broadband . bukan aku nak halang korang dari ambik , cuma aku bagi peringatan ja , sebab dah ada orang yang kene . nanti tak pasal" ja datang surat dekat umah an ? suh jelaskan bil . time tu jangan duk fikir kenapa jadi macam tu . so , AWAS ya ! kalau jumpa orang macam tu korang pandang muka dia dan berambus , jangan pandang" dah belakang .

emak aku : ja cepat pilih ubi kentang , masukkan dalam plastik !
dengan tidak menjawab nya . aku pandang kiri kanan . kot" mak aku salah cakap ke . atau aku salah dengar . tapi aku ikut pulak arahan tu .
 * mungkin ini yang dikatakan mamai *

oke" kali ni aku nak bagi tau siket cara" nak pilih ubi kentang bagi budak" yang baru belajar nak pi tolong mak dia belikan ubi kentang

ni spesies ubi kentang yang aku dah search :)

step 1 : tengok balik kentang yang mak korang dah masukkan dalam plastik .dia letak sikit sebab nak suh korang jadikan contoh .
step 2 : guna kedua-dua belah tangan dan ambik kentang tu ,
step 3 : antara dua tu , pilih yang terbaik , kalau dua dua buruk , letak balik .
step 4 : masukkan dalam plastik .
step 5 : hang tunggu mak hang kata apa bila dia tengok kentang yang korang pilih . kalau dia merungut , maknanya korang fail dalam memilih kentang . macam aku --'

ha ! nak tau tak , ubi kentang ni kaya dengan potassium , vitamin c yang membekalkan karbohidrat kompleks dan fiber . ia juga mengandungi vitamin B1 , B2 dan B3 serta sedikit kandungan protein dan zat besi .

jangan buat muke pelik macam tu ah . informasi ni aku dapat kat internet . bukannyer aku keluarkan sesuka hati mengikut fatwa kepala mamai aku ni .

okelah sangat banyak merepek nie . sekarang aku nak qada' tidur aku yang semalam . babai .

Comments

Popular posts from this blog

hidup aku di Kolej Matrikulasi Teknikal Johor .

maksud NUR SYAMIZA .